W związku ze znoszeniem obostrzeń wywołanych COVID – 19, ze strony organizacji pozarządowych pojawiły się liczne pytania dotyczące możliwości realizowania ich celów statutowych, poprzez organizację między innymi: konferencji, szkoleń oraz warsztatów, a także w jakim miejscu ewentualnie mogłyby się one odbyć.

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest oczywista. Można ją wyinterpretować z wydanego w dniu 16 maja 2020 roku Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii [zwanego dalej: rozporządzeniem].

Rozporządzenie nie jest napisanie w sposób prosty i przejrzysty, a jego zapisy wprowadziły już w błąd niejedną organizację, z których część rozważała wznowienie organizacji szkoleń czy warsztatów w oparciu o § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia. Wyczytano w nim bowiem, że zakazu zgromadzeń nie stosuje się do spotkań i zebrań związanych z działalnością organizacji pozarządowych.

Czy na pewno ?

Pomimo dalszego trwania w naszym kraju stanu epidemii, dla wielu przedsiębiorców, w tym organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą, zbliża się - przedłużony „Tarczą” z dnia 31 marca 2020 r. o 3 miesiące – termin zatwierdzania sprawozdań finansowych i merytorycznych. Powyższe oznacza, że:

sporządzenia i podpisania sprawozdań należy dokonać do końca czerwca, a następnie
zatwierdzić je do końca września.

O ile samo sporządzenie, podpisanie i przesłanie do US i KRS sprawozdań nie powinno stanowić problemów (składa się je w formie elektronicznej), to kwestia zatwierdzenia sprawozdań przez Walne Zebranie Członków stowarzyszenia bądź odpowiedni organ statutowy w fundacji może być w czasie pandemii problematyczna.

Oczywiście ustawowe przesunięcie terminów „kupuje” organizacjom trochę czasu, jednak dla tych stowarzyszeń i fundacji, które chciałyby w najbliższym czasie przeprowadzić zebrania celem zatwierdzenia sprawozdań i zamknięcia tych tematów albo mają do przeprowadzenia wybory bądź zmiany statutu, istnieją bezpieczne rozwiązania:

można przeprowadzić zebranie w ograniczonym gronie (2-3 osób) na podstawie udzielonych pełnomocnictw, bądź
można odbyć zebranie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (zebranie online).

Zapraszamy do obejrzenia naszego materiału z cyklu "COVID-19 ROZMOWY Z PRAWNIKIEM", odcinek pierwszy: "Koronawirus vs Turystyka", czyli rozmowa adwokata Arkadiusza Jesionka, wspólnika Sokołowska, Jesionek Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych Spółka Partnerska, z Przemysławem Buryanem, właścicielem Biura Podróży IDEAL Travel.

Rozmowa dotyczy następujących tematów:

  • wpływie Koronawirusa na branżę turystyczną,
  • bezkosztowym odstąpieniu przez podróżnego od umowy o udział w imprezie turystycznej [od 03:49 do 09:19]
  • przygotowanych przez Rząd rozwiązaniach dla podróżnych zawartych z w specustawie z dnia 2 marca 2020 r. (odroczony skutek odstąpienia od umowy o 180 dni i voucher turystyczny - czy należy się bać tych rozwiązań?) [od 09:20 do 15:02]
  • bezpieczeństwie środków pieniężnych wpłaconych przez klientów do biura podróży [od 15:08 do 17:22]
  • najbliższej przyszłości branży turystycznej [od 17:22 do 19:43].

Liczymy, że pomimo długości samej rozmowy (niespełna 20 min), przygotowany materiał Wam się spodoba i znajdziecie w tym nagraniu wartość dla siebie. Dla ułatwienia wskazaliśmy wyżej przedziały czasowe, w których poruszane są poszczególne tematy.

Będziemy wdzięczni za każde udostępnienie, lajk, komentarz, czy subskrypcję na naszym kanale.

Miłego oglądania!!!

W dobie panującej pandemii koronawirusa coraz więcej osób oraz przedsiębiorców zastanawia się nad tym, czy zawarta przez nich polisa (między innymi ubezpieczenia na życie i od utraty zdrowia, ubezpieczenia turystycznego, ubezpieczenia od utraty zysku) obejmuje zdarzenia spowodowane wirusem COVID – 19. Ustalenie czy dana polisa ubezpieczeniowa obejmuje zdarzenia wywołane tym wirusem ma w obecnie panującej sytuacji kluczowe znaczenie, albowiem od tego zależy czy:

  • osobie, która zachorowała na COVID – 19, przysługiwać będzie jednorazowe odszkodowanie (przy ubezpieczeniu od utraty zdrowia);
  • uposażonemu przysługiwać będzie odszkodowanie w przypadku śmierci osoby, która zachorowała na COVID – 19 (ubezpieczenie na życie);
  • osobie, która zachorowała na COVID – 19, zostaną zwrócone koszty leczenia za granicą (ubezpieczenie turystyczne);
  • przedsiębiorca uzyska odszkodowanie za poniesioną przez niego stratę spowodowaną wirusem COVID – 19.

Przy polisach ubezpieczeniowych na życie i od utraty zdrowia, a także od utraty zysku można, w zależności od warunków zawartej umowy, dochodzić kwot rzędu kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – w przypadku większych przedsiębiorstw nawet kilkuset tysięcy złotych. Z kolei w odniesieniu do polis ubezpieczenia turystycznego w wielu przypadkach dochodzić można zwrotu poniesionych kosztów leczenia za granicą, które również mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Płacić, czy nie płacić? O to jest jedno z najczęściej zadawanych dziś pytań. W dobie pandemii koronawirusa rząd wprowadza szereg obostrzeń i zakazów, które powodują, że usługi nie mogą być świadczone. Jednak z drugiej strony, faktura za te niezrealizowane z powodu pandemii usługi zostaje wystawiona i należy ją zapłacić. Ale czy zawsze i czy w pełnej wysokości?

Argumentów i racji jest wiele, cytując klasyka: „punkt widzenia, zależy od punktu siedzenia”. Odnosząc to np. do sytuacji prywatnych szkół i żłobków spotkamy się z argumentami o konieczności zapłaty czynszu najmu, wynagrodzenia pracowników, zapłaty za catering (konieczność zapłaty za minimum zamówień, nawet w czasie przestoju).

Z drugiej jednak strony, nikt z Nas nie lubi płacić za coś czego nie otrzymuje. Rodzice wykorzystują urlopy, korzystają z tzw. "opieki na dziecko", dostając zasiłek w wysokości 80% podstawy. Ewidentnie ,,tracą” sprawując opiekę nad dziećmi, a muszą jeszcze dodatkowo ponieść koszt tej chwilowo ,,fikcyjnej” opieki. Czy istnieje zatem remedium, złoty środek, który pozwoli na to, aby obie strony umowy, a w tej chwili już nawet konfliktu, pozostały w obecnej sytuacji społecznej i prawnej usatysfakcjonowane?

Można co prawa nie płacić, iść w zaparte, utracić miejsce w żłobku, z drugiej strony klientów i renomę. Finalnie także spotkać się w sądzie, przy czym spór z pewnością zostanie rozstrzygnięty nieprędko, a z całą pewnością po terminie wymaganej zapłaty.

Zajrzyj na nasze SOCIAL MEDIA